03.01.2021 Гільдія звернулася до Міністерства освіти і науки України з листом щодо проекту програми предметного тесту з обліку та фінансів єдиного фахового вступного випробування.


В чому суть?

Міністерство освіти і науки оприлюднило проект програми предметного тесту з обліку та фінансів єдиного фахового вступного випробування. По суті це проект програми вступного іспиту на магістратуру з економіки. І цей проект не передбачає питань про те що таке внутрішній аудит і внутрішній контроль.

Ми вважаємо, що така ситуація містить низку загроз для держави і для приватного сектору. Прикро, що у дні, коли країни Заходу запроваджують єдину антикорупційну стратегію, Україна віддаляється у  морок середньовіччя.

Ми публікуємо лист аби кожен міг зрозуміти наслідки недалекоглядного рішення відправити внутрішній аудит і внутрішній контроль у забуття для кандидатів на здобуття ступеня магістра економіки.

Вих. № ГПВАУ-03/01-22/1 від 03 січня 2022 року Міністру освіти і науки України Сергію Шкарлету

Щодо проекту програми предметного

тесту з обліку та фінансів єдиного фахового

вступного випробування

Шановний пане Сергіє.

Звертаємося з приводу проекту Програми предметного тесту з обліку та фінансів єдиного фахового вступного випробування, що розміщений для громадського обговорення (https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2021/12/20/HO.proyekt.proh.predm.testu.obl.finans.YEFVV.pdf).

Гільдія наголошує, що запровадження ефективних систем внутрішнього контролю у приватному і у державному секторах є міжнародним зобов’язанням України в силу ст. ст. 9, 12 Конвенції ООН проти корупції.

Україна ефективно вибудовує такі системи, керуючись своїми міжнародними зобов’язаннями, задовго до підписання Угоди про Асоціацію з Європейським Союзом, яким передбачено зобов’язання України провадити політику розвитку внутрішнього аудиту і внутрішнього контролю в Україні вдруге.

Щодо варіанту програми предметного тесту слід врахувати, що упущення вимог мінімальних знань в частині внутрішнього аудиту та внутрішнього контрою для кандидатів на здобуття ступеня магістра економіки унеможливлює виконання як низки міжнародних договорів, так і низки законодавчих актів України.

Частиною 2 пункту 9 Порядку здійснення внутрішнього аудиту та утворення підрозділів внутрішнього аудиту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 вересня 2011 р. N 1001, передбачено, що на  посаду  керівника  підрозділу  державного органу або його  територіального   органу    в   установленому  законом порядку призначається  особа,  яка має економічну або юридичну вищу освіту  за   ступенем   магістра   та  стаж  роботи  відповідно  до  вимог законодавства.  Простіше кажучи, запропонована програма для вступу на магістратуру взагалі не передбачає обов’язку для кандидата мати бодай мінімальне уявлення, що таке внутрішній аудит та внутрішній контроль. Аналогічні за своєю суттю вимоги містяться і у Постанові Правління НБУ від 10.05.2016  № 311 в частини кваліфікаційних вимог до керівника служби внутрішнього аудиту в банках України.

Так само не можливо сформувати штат служби внутрішнього аудиту як у державному, так і у приватному секторах, де, за загальним правилом, мінімальною вимогою до освіти є бакалавр економіки чи права. Якщо кандидати не мають мінімального уявлення про внутрішній аудит та внутрішній контроль, не зрозуміло для чого таких кандидатів наймати на роботу.

Гільдія вбачає великий ризик у запропонованому проекті програми предметного тесту з обліку та фінансів єдиного фахового вступного випробування для приватного і державного секторів і у контексті як запуску ринку капіталів, так і запуску організованих товарних ринків. В наші дні, коли місто Київ випускає облігації, а цінні папери АТ «Укрзалізниця» торгуються на світових біржах, не може бути ситуації, що особа, яка вже здобула ступінь бакалавра економіки і планує продовжити навчання у магістратурі, не знає нічого про внутрішній контроль і внутрішній аудит.

Така ситуація очевидно ставить під удар як виконання ЗУ «Про акціонерні товариства», ЗУ «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність»  і Кодекс корпоративного управління.

Іншим ризиком є відсутність бодай мінімальних знань кандидатів про те, які стандарти внутрішнього аудиту існують, чому міжнародні стандарти професійної практики внутрішнього аудиту в Україні не можуть бути застосовані в силу їх неузгодженості з основоположними принципами національного права.

Відсутність згадки про внутрішній аудит і внутрішній контроль у тесті з обліку та фінансів єдиного фахового вступного випробування суперечить послідовній державній політиці Міністерства фінансів України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Національного банку України.

Відсутність згадки про внутрішній аудит і внутрішній контроль призведе до збільшення скандалів на кшталт «Тимчасова слідча комісія щодо ситуації на АТ Укрзалізниця», «справа Вог Аеро Джет», «питання достовірності фінансової звітності НАК Нафтогаз України» .

Окремим наслідком такої недалекоглядної політики стане розквіт барвінку корупції на публічних закупівлях, преміюванні за рахунок маніпуляцій зі штатом у державних та комунальних підприємствах.

Абсолютно реальну загрозу, з урахуванням запуску ринку капіталів і організованих товарних ринків, становить така політика і для пересічних громадян  України, які мають намір інвестувати свої заощадження у вітчизняні підприємства.

На останок, ми наголошуємо, що так званий «банкопад» 2013-2015 років мав однією з передумов неефективну систему внутрішнього аудиту та внутрішнього контролю.  

Просимо врахувати зазначене у цьому зверненні при формуванні кінцевого варіанту програми предметного тесту.

Перший Віце-президент ВГО «Гільдія професійних внутрішніх аудиторів України»   І. Павлова